Službeni glasnik BiH, broj 88/23
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu čl. 16. i 61. stav (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17) i člana 14. stav (1) Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18), generalni direktor Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine donosi
PRAVILNIK
O UTVRĐIVANJU PRAVILA ZA FLEKSIBILNO KORIŠTENJE ZRAČNOG PROSTORA
Član 1.
(Predmet)
(1) Ovaj pravilnik, u okviru Jedinstvenog evropskog neba, propisuje jačanje i harmonizaciju primjene koncepta fleksibilnog korištenja zračnog prostora u skladu sa članom 2. stav (1) tačka (z) Pravilnika o uspostavlјanju okvira za stvaranje Jedinstvenog evropskog neba ("Službeni glasnik BiH", broj 40/20) kako bi se olakšalo upravlјanje zračnim prostorom i upravlјanje zračnim prometom u okviru zajedničke tansportne politike.
(2) Ovaj pravilnik posebno uspostavlјa pravila kojim se osigurava bolјa saradnja između civilnih i vojnih subjekata odgovornih za upravlјanje zračnim prostorom koji je operativan u zračnom prostoru pod nadležnošću Bosne i Hercegovine.
(3) Ovim pravilnikom preuzimaju se odredbe Uredbe Komisije (EZ), broj 2150/2005 od 23. decembra 2005. godine, o utvrđivanju zajedničkih pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora.
(4) Navođenje odredaba uredbe iz stava (3) ovog člana vrši se isklјučivo u svrhu praćenja i informiranja o preuzimanju pravne tekovine Evropske unije u zakonodavstvo Bosne i Hercegovine.
Član 2.
(Definicije)
(1) Za potrebe ovog pravilnika primjenjuju se definicije i pojmovi iz člana 2. Pravilnika o uspostavlјanju okvira za stvaranje Jedinstvenog evropskog neba ("Službeni glasnik BiH", broj 40/20).
(2) Nezavisno od stava (1) ovog člana, za potrebe ovog pravilnika primjenjuju se slјedeće definicije:
a)
jedinica za upravlјanje zračnim prostorom – AMC (airspace management cell - AMC) je jedinica odgovorna za svakodnevno upravlјanje zračnim prostorom u nadležnosti jedne ili više država;
b)
rezervirani zračni prostor (airspace reservation) je definirani obim zračnog prostora privremeno rezerviran za isklјučivu ili specifičnu upotrebu po kategorijama korisnika;
c)
ograničenje zračnog prostora (airspace restriction) je definiran obim zračnog prostora u okviru kojeg se, na različite načine, u određenom vremenu mogu izvoditi aktivnosti opasne po let zrakoplova (oblast opasnosti); ili zračni prostor koji se nalazi iznad kopnenih područja ili teritorijalnih voda države, u okviru kojeg je let zrakoplova ograničen u skladu sa određenim navedenim uvjetima (ograničena zona); ili zračni prostor koji se nalazi iznad kopnenih područja ili teritorijalnih voda države, u okviru kojeg je let zrakoplova zabranjen (zabranjena zona);
d)
struktura zračnog prostora (airspace structure) je određeni obim zračnog prostora projektovan da osigura sigurno i optimalno izvođenje operacija zrakoplova;
e)
jedinica za pružanje usluga u zračnom prometu – ATS jedinica (Air Traffic Sevices Unit - ATS Unit) je jedinica, civilna ili vojna, nadležna za pružanje usluga u zračnom prometu;
f)
civilno-vojna koordinacija (civil-military coordination) je koordinacija između civilnih i vojnih strana ovlaštenih da donose odluke i dogovaraju aktivnosti;
g)
vojna jedinica za kontrolu zračnog prometa (controlling military unit) je svaka stalna ili mobilna vojna jedinica koja upravlјa vojnim zračnim prometom i/ili obavlјa druge aktivnosti koje, zbog svoje specifične prirode, mogu zahtijevati rezervaciju ili ograničenje zračnog prostora;
h)
prekogranični zračni prostor (cross-border airspace) je struktura zračnog prostora koja se proteže preko državnih granica i/ili granica oblasti informiranja u letu;
i)
namjera leta (flight intention) je putanja leta i pripadajući podaci o letu koji opisuju planiranu putanju leta do odredišta, ažurirani u svakom trenutku;
j)
putanja leta (flight path) je putanja zrakoplova kroz zrak, definirana u tri dimenzije;
k)
stvarno vrijeme (real-time) je tačno vrijeme tokom kojeg se određeni proces ili događaj dešava;
l)
razdvajanje (separation) je razmak između zrakoplova, nivoa ili staza;
m)
korisnici (users) su civilni ili vojni zrakoplovi koji izvode operacije u zraku kao i sve druge strane koje zahtijevaju zračni prostor.
Član 3.
(Načela)
Koncept fleksibilnog korištenja zračnog prostora reguliran je slјedećim načelima:
a) koordinacija između civilnih i vojnih organa je organizirana na strateškom, predtaktičkom i taktičkom nivou upravlјanja zračnim prostorom kroz uspostavlјanje sporazuma i postupaka kako bi se povećala sigurnost i kapacitet zračnog prostora, i pobolјšala efikasnost i fleksibilnost operacija zrakoplova;
b) usklađenost između upravlјanja zračnim prostorom, upravlјanja protokom zračnog prometa i svih usluga u zračnom prometu se uspostavlјa i održava na tri nivoa upravlјanja zračnim prometom navedenim u tački a) ovog člana kako bi se, na dobrobit svih korisnika, osigurala efikasnost u planiranju, dodjeli i korištenju zračnog prostora;
c) rezervacija zračnog prostora za isklјučivu ili specifičnu upotrebu kategorija korisnika je privremene prirode, primjenjuje se samo tokom ograničenih vremenskih perioda na osnovu stvarne upotrebe, a ukida se čim prestane aktivnost koja je bila uzrok njenog uspostavlјanja;
d) nadležni organi Bosne i Hercegovine razvijaju saradnju sa cilјem efikasne i doslјedne primjene koncepta fleksibilnog korištenja zračnog prostora preko državnih granica i/ili granica oblasti informiranja u letu, posvećujući posebnu pažnju prekograničnim aktivnostima; ova saradnja pokriva sva relevantna pravna, operativna i tehnička pitanja;
e) jedinice za pružanje usluga u zračnom prometu i korisnici upotreblјavaju raspoloživi zračni prostor na najbolјi mogući način.
Član 4.
(Strateško upravlјanje zračnim prostorom - nivo 1)
(1) U skladu sa članom 22. Zakona o zrakoplovstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18) i Politikom upravlјanja zračnim prostorom BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 60/18), Komitet za upravlјanje zračnim prostorom je nadležno tijelo Bosne i Hercegovine za upravlјanje zračnim prostorom na strateškom nivou.
(2) Komitet za upravlјanje zračnim prostorom izvršava slјedeće zadatke:
a) osigurava sveukupnu primjenu koncepta fleksibilnog korištenja zračnog prostora na strateškom, predtaktičkom i taktičkom nivou;
b) redovno razmatra zahtjeve korisnika;
c) odobrava aktivnosti koje zahtijevaju rezervaciju ili ograničenje zračnog prostora;
d) utvrđuje privremene strukture i postupke zračnog prostora kako bi ponudili višestruke opcije za rezervaciju zračnog prostora i rute zračnog prostora;
e) uspostavlјa kriterije i postupke kojim se predviđa stvaranje i korištenje podesivih bočnih i vertikalnih granica zračnog prostora neophodnih za usklađivanje različitih varijacija u putanjama leta i kratkoročnih izmjena letova;
f) vrši procjenu državnih struktura zračnog prostora i rutne mreže sa cilјem planiranja postupaka i struktura fleksibilnog zračnog prostora;
g) definira posebne uvjete po kojim je nadležnost za razdvajanje između civilnih i vojnih letova na jedinicama za pružanje usluga u zračnom prometu ili na vojnim jedinicama za kontrolu zračnog prometa;
h) sa susjednim državama razvija prekogranično korištenje zračnog prostora gdje je to potrebno za protok zračnog prometa i aktivnosti korisnika;
i) koordinira svoju politiku upravlјanja zračnim prostorom sa politikom susjednih država kako bi zajednički pristupili pitanju korištenja zračnog prostora preko državnih granica i/ili granica oblasti informiranja u letu;
j) uspostavlјa strukture zračnog prostora i iste stavlјa na raspolaganje korisnicima, u bliskoj saradnji i koordinaciji sa susjednim državama, gdje date strukture zračnog prostora imaju značajan uticaj na promet preko državnih granica i/ili granica oblasti informiranja u letu, s cilјem da se osigura optimalno korištenje zračnog prostora za sve korisnike zračnog prostora Bosne i Hercegovine;
k) sa susjednim državama uspostavlјa jedan zajednički skup standarda za razdvajanje između civilnih i vojnih letova za potrebe prekograničnih aktivnosti;
l) utvrđuje mehanizme konsultacija između lica ili organizacija iz stava (3) ovog člana i svih relevantnih partnera i organizacija kako bi se osiguralo da se na ispravan način pristupi svim zahtjevima korisnika;
m) procjenjuje i pregleda postupke za zračni prostor i učinak fleksibilnog korištenja operacija u zračnom prostoru;
n) uspostavlјa mehanizme za arhiviranje podataka o zahtjevima, dodjeli i stvarnom korištenju struktura zračnog prostora za potrebe dalјe analize i planiranja aktivnosti.
(3) Uvjeti iz stava (1) tačka g) ovog člana se dokumentiraju i uzimaju se u obzir prilikom sigurnosne procjene na koju upućuje član 7. ovog pravilnika.
(4) Komitet za upravlјanje zračnim prostorom obavlјa zadatke utvrđene u stavu (2) ovog člana kroz zajednički civilno-vojni proces.
(5) Vijeće ministara Bosne i Hercegovine imenuje članove Komiteta za upravlјanje zračnim prostorom u skladu sa Zakonom o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18).
Član 5.
(Predtaktičko upravlјanje zračnim prostorom - nivo 2)
(1) Članom 23. Zakona o zrakoplovstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18) uspostavlјena je Jedinica za upravlјanje zračnim prostorom - AMS za dodjelu zračnog prostora u skladu sa uvjetima i postupcima iz člana 4. stav (2) ovog pravilnika.
(2) Pravilnikom o uspostavlјanju i organizaciji Jedinice za upravlјanje zračnim prostorom ("Službeni glasnik BiH", broj 9/17) utvrđen je rad i sastav Jedinice za upravlјanje zračnim prostorom - AMS (airspace management cell – AMS) kojeg čine predstavnici civilnih i vojnih organa.
(3) U skladu sa članom 6. Pravilnika o uspostavlјanju i organizaciji Jedinice za upravlјanje zračnim prostorom ("Službeni glasnik BiH", broj 9/17) osiguran je sistem za podršku za rad Jedinice za upravlјanje zračnim prostorom - AMS.
Član 6.
(Taktičko upravlјanje zračnim prostorom - nivo 3)
Članom 24. Zakona o zrakoplovstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18) i Pravilnikom o uspostavlјanju i organizaciji Jedinice za upravlјanje zračnim prostorom ("Službeni glasnik BiH", broj 9/17) uspostavlјeni su postupci za civilno-vojnu koordinaciju s cilјem upravlјanja zračnim prostorom u realnom vremenu (nivo 3).
Član 7.
(Procjena sigurnosti zračne plovidbe)
Kako bi održala ili unaprijedila postojeće nivoe sigurnosti zračne plovidbe, Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine osigurava da se, u kontekstu procesa upravlјanja sigurnošću, provede procjena sigurnosti zračne plovidbe, uklјučujući utvrđivanje opasnosti i procjenu i smanjenje rizika, prije nego se uvedu bilo kakve promjene u operacijama fleksibilnog korištenja zračnog prostora.
Član 8.
(Izvještavanje)
U skladu sa članom 7. Pravilnika o organizaciji i korištenju zračnog prostora u Jedinstvenom evropskom nebu ("Službeni glasnik BiH", broj 86/23), u godišnjem izvještavanju o primjeni fleksibilnog korištenja zračnog prostora, Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine osigurava elemente koji su detalјno navedeni u Aneksu I ovog pravilnika.
Član 9.
(Praćenje usklađenosti)
Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine, u skladu sa svojim nadležnostima, prati usklađenost sa ovim pravilnikom putem inspekcija, pregleda i sigurnosnih nadzora.
Član 10.
(Neprimjenjive odredbe)
(1) Neprimjenjive odredbe Uredbe Komisije (EZ), broj 2150/2005 od 23. decembra 2005. godine, o utvrđivanju zajedničkih pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora navedene su u Aneksu II ovog pravilnika.
(2) Odredbe iz stava (1) ovog člana primjenjuju se nakon završetka prvog prijelaznog perioda dok Bosna i Hercegovina ne ispuni sve uvjete određene u članu 2. stav (1) Protokola II ECAA sporazuma.
Član 11.
(Prestanak važenja propisa)
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o utvrđivanju pravila za fleksibilno korištenje zračnog prostora ("Službeni glasnik BiH", broj 79/10).
Član 12.
(Stupanje na snagu)
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavlјivanja u "Službenom glasniku BiH".